Osmakligt Tingsryd kommun!

Både media i form av Radio och tidningar har skvallrat om fjaskot inom Tingsryds kommun. För med tanke på alla hårt pressande sparpaket som presenterades i samband med kommunens koncept hållbar ekonomi kan man inte annat än att bli förbannad. Uppriktigt förbannad!

För vi var där. På kommunfullmäktige-möterna. Vi hörde att siffror var felaktiga i de uppgifter som skulle ligga till grund för sparpaketen.

Vi hörde också att med hjälp av skattehöjningar kunna rädda skolor, bibliotek äldreomsorg osv osv skulle vara som att kissa i sängen…

”- Först blir det varmt, sen blir det kallt”.

Det är ironisk nog minusgrader ute. Och snö. Det tyder på kyla tycker jag. Utan skattehöjningar. Ironiskt skrivet. Vi hörde också på mötena, att som plåster på såren skulle man införskaffa en bokbuss istället för bibliotek.

I den tjocka bibban av papper innehållande beskrivningar ner på till och med beräkningar för både diesel och skatt för bokbussen ville man övertyga om att inte landsbygden skulle glömmas! Men tydligen har bokbussen kört förbi kommunen för att inte återvända. Eller har man ens brytt sig om att leta efter en bokbuss? Men bibliotek det slaktade man. Även om man fortfarande har kvar de anställda. (Vilket givetvis glädjer mig) men lokalerna är också kvar i kommunens ägo.) Sen kanske det finns en bil som kör ut böcker till våra skolbibliotek och gamla regelbundet utom min vetskap. Oavsett, min dotter har burit hem samma bok vid över 10 tillfällen. Isas kattungar. Sen om det är för att boken är SÅ bra och fängslande vet jag faktiskt inte eller om det helt enkelt är i avsaknad av ”nya” böcker. Så det vill jag ha osagt men det ska bli så intressant att äntligen kunna få det svar vi inte kunde få när frågorna ställdes då, innan man klubbade igenom det ena förslaget efter det andra.

Men nu är det dax! Att innan valet i höst visa svart på vitt hur mycket man har sparat! Och har man räknat ner till både lokalvård och diesel borde man kunna ge oss Pantertanter och andra skattebetalare relativa rättvisa siffror. Och helt ärliga svar också…

Så hållbar ekonomi ska redovisas för allmänheten!

Men att sedan betala Laila Jeppsson, Fd kommunchef, 2 000 000 för att sluta och lämna sin post är att verkligen kasta grus i ögonen på oss skattebetalare! Skriver man inte ett anställningsavtal när man anställer? Vad som gäller om man inte lever upp till förväntningarna man får av arbetsgivaren? Eller varför ska chefer och ministrar kunna få fallskärmar hit och dit på summor som är både skrattretande och osmakliga? Behöver man ta sitt jobb på allvar då? Gör man ens det?

2 miljoner. Laila som i sin uträkning skrev att nerläggning av Rävemåla och Konga skolan kunde påverka samhället negativt. (Nu klarade sig Kongaskolan visserligen och Rävemåla fick tur nog sin friskola EFTER att kommunen klubbat igenom nerläggning.) Krasst så la man faktiskt ner en skola!

Påverka samhället negativt så står det. Istället för att höja skatten så valde man medvetet bort viktiga delar för samhällen utanför tätorten. Utan att blinka dessutom… Man hänvisar till brist på lärare och mindre antal barn. Konga har idag barn över de siffror kommunen hänvisade till i bibban ”hållbar ekonomi”. Man hänvisar också till mindre trivsel på småskolorna. Något jag hört inte alls stämmer ifrån säkra källor. Kanske väljer jag att höra det jag vill höra eller gör kommunen det.

Så krasst, man kan välja bort hela samhällen för att sedan köpa ut EN person för 2 miljoner kronor! Osmakligt. Sen, vad ryktet säger så finns det fler som ska köpas ut.

Förklara det för era skattebetalare som har ögonen fulla med grus!

För fallskärmar ska användas vid höga hopp som en slags ”bromsnings-dämpare” för att konkret inte slå ihjäl sig när man når marken… Inte till personer som i synnerhet inte har levererat det man har lön för att utföra!

Hur kan människor vara så mycket olika värda? Är det en rättighet för en välbetald person att inte under några som helst omständigheter behöva byta ifrån mjuka Lambi toalettpapper till något strävare som Serla. Som är ett utpräglat ”arbetar-dasspapper” för att det finns mer på rullen… Eller är det emot välbetalda personers värdighet att dricka ett blaskigt rödvin på låda? Eller varför kan man inte ha vanlig uppsägning sen hänvisning till A-kassa? Som vanligt dödligt folk!

Kanske är jag bara avundsjuk. För med handen på hjärtat, om min chef hade sagt det:

” – Jessica, du får 2 miljoner kronor om vi slipper dig.”

VA? För det första hade jag nog gett chefen den största kramen och den blötaste kyssen av bara farten. Sen hade jag nog skurat mitt omklädningsrumskåp med tandborste för att sedan lämna in mina arbetskläder både lagade och lappade och omsorgsfullt vikta.

För 2 miljoner hade jag kunnat vara hemma i 5-6 ÅR för att ha samma standard på kontot som jag har idag! Och bara göra det som känns kul. Visserligen med Serla och vin på låda men det är ju så som jag har det idag. I min ”arbetarklass-vardag”.

Men min girighet känns visserligen olikt mig egentligen men oavsett, det kommer aldrig att ske! Jag har nämligen skrivit på ett avtal där jag vet mina rättigheter och mina skyldigheter.

Men att leverera tjocka bibbor av förslag på nerskärningar/besparingar osv för att på så vis rädda kommunens ekonomi för att sedan mottaga fallskärm när man faktiskt står med båda fötterna på jorden är osmakligt!

Tingsryd kommuns beteende är osmakligt! Men som sagt, upp till bevis! Folk vill veta innan valet. Folk har rätt att veta innan valet. Så fortsättning följer. Även om själva slaget är förlorat så handlar det nu om heder, respekt och värdighet. Vår heder! Som skattebetalare och som kommuninvånare!

2 responses to “Osmakligt Tingsryd kommun!”

  1. Björn says :

    Som vanligt ett mycket bra inlägg i debatten. Har sagt det tidigare och säger det igen, bli politiskt aktiv då får du större möjligheter att påverka.Vi i Tingsrydsalternativet behöver kvinnor och pantertanter!!

    Gilla

  2. Lars Karlsson. says :

    Har väntat på att du skulle skriva om detta.
    Håller med dig i allt.
    Själv fick jag bara ett år men jag sa ja ändå.
    Klart är ju lite äldre en den avgående kommunchefen och sedan är jag bara en vanlig jobbare. Hon har säkert ett nytt bättre jobb.
    Jag njuter av livet i stället.

    Gilla

Lämna en kommentar