Kvinnor är överlevare!

Är dagens verklighet annorlunda än gårdagens? En fråga jag ställer mig i skrivande stund. Dagligen framträder nya förmågor och talar om hashtagen Metoo. Något som skrämmer mig mer och mer för varje dag som går. Fokus flyttas ifrån den mer hemska verkligheten vi faktiskt bevittnar idag till något mer i många fall tramsigheter…

Övergrepp är aldrig ok! Aldrig någonsin, det vill jag verkligen kommentera! Men har det inte gått till överdrift? Varför måste kvinnor måla upp sig själva som hjälplösa offer? När det i den sanna verkligheten verkligen finns hjälplösa offer. Som behöver stöd, hjälp och medias uppmärksamhet istället.

Flickan på bilden skulle aldrig påkalla någon uppmärksamhet via Metoo eller på så vis via sociala medier söka upprättelse. Upprättelse är något vi ger oss själva. Även om flickans vingar klipptes som mycket ung så har hon tack vare näbbar och klor hankat sig fram i livet. Olika övergrepp som flertalet faktiskt visste men som ingen talade om. Skolan visste och många andra vuxna i flickans närhet. Flickan gick i flera år hos psykolog, som att på så vis tillgodogöra allt ont och om det var just det som la plåster på såren eller inte vågar jag inte sia om.

Men jag vet att hon vid ett specifikt tillfälle faktiskt tröttnade på allt och faktiskt ville avsluta sitt liv. Det var en händelse som slutade i total förkrossan. Flickan som då var i 10 års åldern, skör och bräcklig. Denna ljushåriga, naiva och godtrogna flickan som faktiskt älskade andra mer än hon älskade sig själv. Flickan ljög för att skydda. Inte sig själv utan andra.

Minns att flickan en solig vårdag gick ut i en sjö, en sjö där flickan växte upp större delen barndomen, dock bara till knäna vill jag minnas men tanken på tanken skrämmer mig än idag. Att barn kan känna sig så maktlösa och stundtals totalt oälskade. Därimot vill jag vill aldrig tro att det var det kalla vattnet som fick flickan att vända upp på stranden igen utan just det flickan insåg att den sanna styrkan sitter inte i kroppens muskler utan den livsavgörande styrkan sitter i psyket. Flickan lärde mig att man kan välja om man vill, trots sår och sårskorpor kunna gå vidare med huvudet högt eller om man vill förstöra sitt liv genom att gå ut i en sjö och INTE vända mot stranden. Eller att låta någons annans brott mot en själv förgöra en. Att man ska sluta leva. Idag beundrar jag denna lilla flickan som på egna ben tog sig både upp på stranden och vidare ut i livet. Jag känner henne – hon var jag.

Så att någon viskar något sexistisk eller att någon blivit smekt över ryggen? Kan man inte bita ifrån och stå upp för sig själv? Att kunna se skillnad på övergrepp och riktiga övergrepp? Måste man springa till media och bevittna karlars osmakliga beteende? Gör det någon skillnad egentligen? För dem som VERKLIGEN behöver menar jag.

Visst, killarna nöp oss flickor i brösten i skolan även på min tid, något som media skrivit flitigt om. Särskilt de söta flickorna. Sen berodde det lite på vem som nöp… Klassens snygging, han alla var kär i, kunde få nypa med lite generat fniss ifrån tjejerna men killen som var mindre populär blev kallad äckel osv. Minns en flicka som pratade med sin mamma om detta och hon fick ha sina bröst i fred. I alla år. Det är så vi måste hjälpa våra döttrar att i yngre åldrar – ställa krav på omgivningen, i äldre åldrar få döttrarna att själva kunna ha styrkan och självförtroendet, efter egen förmåga kunna fräsa ifrån. Att sätta ribban vad som är ok eller inte.

Kvinnor ska inte uppmålas som sköra offer! Rent av osmakligt tycker jag. Många kvinnor har tillräckligt med skinn på näsan för att faktiskt tåla ett ekivokt skämt utan att gå i taket. Eller att bli kränkt. Jag jobbar idag på en industri där jag är ensam kvinna och som jag brukar skämta så är jag den manligaste på min avdelning. Och omedvetet så är nog jag lika ”Metoo-skyldig” som karlarna. Jag jobbar nästan hellre med karlar än med damer just för den lättsamma stämningen. Jag kommer på mig själv flera gånger varje dag att lägga min hand på någons axel. Inte för att snuska mig utan för att på så vis uppmuntra eller skoja. Absolut inget sexuellt! Men jag skulle kunna bli ”Metoo-anklagad”. Helt oskyldigt.

Nä, jag tycker vi kvinnor tillsammans ska kämpa för riktiga övergrepp och för att de som verkligen ägnar sig åt övergreppen döms! Att kräva lagar som följs dessutom. Man kan inte fria om det finns bevis! Riktiga bevis. Inte lite klapp på rumpan eller ett snuskigt viskade ord. Sånt ska inte ta fokus ifrån våldtäkter, gruppvåldstäkter, misshandlar, hedersbrott osv osv. Listan kan göras lång och behöver INTE göras längre. Detta är mina tankar och mina ord. Och hur ska dagens unga människor kunna våga tilltala det andra könet under total ”Metoo-hysteri”? Samhället tar en farlig väg. Kvinnor är inga offer, kvinnor är överlevare! Det lärde hon mig – flickan!❤

12 responses to “Kvinnor är överlevare!”

  1. Lars Karlsson. says :

    Så bra skrevet.
    Ja alltså väldigt bra skrivet.
    Håller med dig.
    Tack för dessa ord.
    Kram

    Gilla

    • jesseholmevi says :

      Tack så mycket! Jag tycker det är viktigt att fokus hamnar rätt och inte i en dimma av diffusa anklagelser som i många fall inte ens kan bevisas. Men som jag skrev inga övergrepp är tillåtna. Men man kan få ”punka på bilen, men man kan även tappa hjulet.” En viss skillnad…

      Gilla

      • Lars Karlsson. says :

        Du är en klok kvinna.
        Jag har träffat många som varit utsatta och berättade innan #MEETOO .
        Det är så tråkigt att sådant händer.
        Svårt att förstå varför.

        Du kan välskrivna lite oftare. Saknar dina härliga texter.

        Gilla

  2. Tove Jansson says :

    Jag är rätt säker på att du vet skillnaden i ett övergrepp och att lägga handen på någons axel, Jessica. Jag har hört vittnesmål från så många tonåringar, från vuxna och från barn som inte ens förstått förrän efter MeToo att de varit utsatta för övergrepp. Att det där sexet som skedde efter att de sagt ”nej jag vill inte” eller när han tvingade till sig saker efter tjat, tjat och mer tjat inte alls var okej.
    Att bryta tabun handlar många gånger om att sätta ord på upplevelser p h våga prata om saker. Att våga prata om tex psykisk ohälsa (som du gör i texten), sexualbrott eller något annat som är tabubelagt i samhället.
    Jag var själv med i gruppen IMaktensKorridorer där många berättade om övergrepp inom politiken. Jag tror jag inte är ensam om att ha tänkt saker som ”nej men vi är som en stor familj!” ”Alla är snälla!” Osv osv. Den gruppen med vittnesmål visade mig att nej. Övergreppen finns faktiskt även i maktens korridorer.
    Vad gör man då? Med alla vittnesmål? Jo. Man lyssnar. Man funderar. Reflekterar. Vad man inte gör är att bli irriterad eller kränkt över att människor öppnar upp sig och berättar om övergrepp.

    Gilla

    • jesseholmevi says :

      Om man inte ens förstått att det varit övergrepp ÄR det då ett övergrepp? Jag skrev att inga övergrepp är acceptabla! Jag kränker ingen som inte själv vill bli kränkt av min text! Som sagt, trots tråkigheter behöver man inte välja att vara offer! Sen att det finns i maktens korridorer förvånar mig inte. Det är väl där som offerkoftan är som störst många gånger. De är inte kvinnan som blev klappad över ryggen som behöver stöd i mina ögon utan flickan i exempelvis Kalla fakta i måndags. Eller tjejen i rullstol som blev utsatt för gruppvåldstäkt. Det är där fokus bör ligga tycker jag. Men det är väl kanske skillnad på folk och folk. Du behöver inte tycka som jag eller ens kommentera vad jag skriver men som jag skrev…de är MINA ord och tankar som grundar sig o ”min psykiska ohälsa” som jag vet grundar sig i något som jag aldrig ens kunnat missförstå! DET är skillnaden! Som överskriften Kvinnor är överlevare, det är väl någonting posetiv. Det var iaf menat så, för den som inte letar fel på allt. Det var en hyllning att vi måste så upp för de som verkligen behöver det. Du behöver inte skriva något yttligare inlägg då jag vet vad du står och att även detta svar lär analyseras och förvrängas. Ha det så bra! /Jesse

      Gilla

      • Tove Jansson says :

        Sorry, men dett är inte upp till dig att definiera människors upplevelser av övergrepp och i en blogg försmädligt ifrågasätta om det VERKLIGEN är övergrepp. Det är (faktiskt!) inte din sak att sätta ord på andras berättelser. Som jag sa i slutet på min första kommentar är det allra bästa man kan göra att lyssna in andra.

        Vara empatisk. Lyssna. Ta in deras vittnesmål.

        Hur kan du ens på ett så pass nedlåtande sätt säga ”Det är väl där som offerkoftan är som störst många gånger.”?

        Detta när hela kampanjen handlar om att synliggöra sexuella övergrepp ÖVERALLT. Hela MeToo kampanjen handlar om att visa att sexuella övergrepp förekommer ÖVERALLT – att de inte är isolerade händelser som begås av galningar, utan ibland av helt vanliga killar (tex. Tystnadtagning, tystiklassen, medvilkenrätt, vardeljus, sistaspikenikistan etc etc).

        Med dessa hashtags har vi nog alla förstått att det inte är isolerade galningar som verkar inom alla branscher utan det är flera händelser som bildar ett mönster: en struktur. Övergreppen kan variera i grad, hur grova de är, allt från misshandel och våldtäkter till sexuellt tvång till tafsande och trakasserier med sexuella förtecken.

        Du skriver att jag ”inte behöver kommentera” – ok, då vet jag. Och ja, jag lider också av psykisk ohälsa, Jessica. Välkommen in i klubben. Det är fint att du ändå avslutar med att degradera hela mitt intellekt genom att skriva att jag förvränger det du skriver när jag i själva verket bara ifrågasätter dina värderingar och din text i stort.

        Men absolut. Ska lägga ner.

        Gilla

      • jesseholmevi says :

        Du misstolkar allt. Därför känns det så meningslöst att förklara att det man inte skriver är menat på ett så elakt vis som du får det att framstå. Jag lyssnar på folk, visst ska folk berätta, vad jag menar är ex Lars Ohly som hade gjort ett ”övergrepp” eller som Lasse Kroner som blev anmäld av någon han hade varit sambo med. Det är inga övergrepp i mina ögon. Sårade och utnyttjade blir nog alla i livet både killar och tjejer. Det var det jag menade med offerkoftan. Att en hashtag kan medföra lidande för ex familjemedlemmar osv om övergreppen är vaga eller ibland påhittade. För att straffa eller såra. Jag lider inte av psykisk ohälsa idag. Som sagt, jag har lyft blicken och klivit vidare. Det hoppas jag verkligen du också kan göra! Ärligt och uppriktigt menat! Jag är verkligen ingen elak människa. Jag vill iallafall inte vara det!

        Gilla

  3. TJ says :

    Min sista bit verkar ha fallit ur.
    Du skriver: ”Om man inte ens förstått att det varit övergrepp ÄR det då ett övergrepp?”

    Jag kan inte förstå hur du kan skriva såhär när det finns pedofiler som begår övergrepp mot barn. Osmakligt resonemang.

    Gilla

    • jesseholmevi says :

      Läs inlägget innan du kommenterar mitt svar… Så vet jag nog vad det handlar om! Att missförstå är farligt.

      Gilla

      • Lars Karlsson. says :

        Oj har du fått ett eget nättroll!
        TJ har lite egna åsikter och glömmer att läsa. Hmhm
        Ja det finns ju sådana .

        Gilla

      • jesseholmevi says :

        Det är tråkigt när saker misstolkas. Det är sånt som gör att man ibland undrar om man verkligen ska skriva om annat än blommor och solsken. TJ är en kusin till mig vilket gör att det känns ännu värre. Samma person som kommenterat tidigare i detta inlägg. Trist och tråkigt men alla får tycka precis som de vill så det är ok.

        Gilla

  4. Lars Karlsson. says :

    Det är bra att du tar det så.
    Var stark och det vet jag att du är.
    Du fattar vad jag menar.
    Kram.

    Gilla

Lämna en kommentar